علیرضا صدیقی زاده در نشستی خبری در ایران پتروکم: اعلام آمادگی پتروشیمی کارون برای فروش دانش فنی ایرانی ایزوسیانات/ بهره‌برداری از هایکو کارون در بهار ۱۴۰۳/ پروژه‌های جدید با خوراک گازی باید متوقف شود

29 بهمن 1402

علیرضا صدیقی زاده در نشستی خبری در ایران پتروکم: 
اعلام آمادگی پتروشیمی کارون برای فروش دانش فنی ایرانی ایزوسیانات/ بهره‌برداری از هایکو کارون در بهار ۱۴۰۳/ پروژه‌های جدید با خوراک گازی باید متوقف شود

مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به رونمایی از لایسنس ایرانی واحد متیل دی ایزوسیانات پتروشیمی کارون، از آمادگی برای صادرات این لایسنس ایرانی به دیگر کشورها خبر داد. 

به گزارش ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران پتروکم، علیرضا صدیقی زاده، مدیرعامل پتروشیمی کارون در نشست خبری که در روز پایانی این رویداد برگزار شد، با اشاره به تولید انحصاری ایزوسیانات توسط پتروشیمی کارون که در خاورمیانه انجام می‌شود، اظهار داشت: ۵ سال پس از پتروشیمی کارون عربستان کارخانه تولید ایزوسیانات خود را راه‌اندازی کرد و امروز ما و عربستان تنها تولیدکنندگان این محصول در منطقه خاورمیانه هستیم و کل بازار خاورمیانه و غرب آسیا را پوشش می‌دهیم. 

وی با تأکید بر اینکه در مورد بازار مصرفمان، نگرانی نداریم، افزود: ازآنجایی‌که این محصول هایتک است و تولید آن ریسک بالایی دارد، کمتر کشوری به سمت تولید آن می‌رود و به همین دلیل بازار ما در داخل و خارج کشور بدون رقیب است. این بدون رقیب بودن فرصت‌های بازار خوبی را برای ما ایجاد می‌کند و می‌توانیم در مبانی قیمت تعیین‌کننده باشیم. بااین‌حال مزیت اصلی شرکت ما در حال حاضر این است که امکان توسعه این تکنولوژی را برای خودمان فراهم کرده‌ایم و می‌توانیم این دانش فنی را به کشورهای دیگر ارایه کنیم. 

وی با بیان اینکه تنها تولید این محصول در بازار رقابتی ۹ شرکت دیگری که در دنیا وجود دارند، کافی نیست و در شرایط تحریم و محدودیت نقل‌وانتقال ارز و LC و ارتباط با شرکت‌های مهندسی تلاش کرده‌ایم این مزیت رقابتی را برای خود ایجاد کنیم، افزود: از چند سال قبل ضرورت حرکت به سمت تکنولوژی و فناوری را احساس کردیم و در نتیجه در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ و قبل از آنکه مقام معظم رهبری آن سال را به نام حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام‌گذاری کنند، ما تبدیل به اولین شرکت دانش‌بنیان بزرگ در کشور شدیم. 

صدیقی زاده با بیان اینکه مزیت رقابتی ما، صادرات خدمات مهندسی است، افزود: در سه سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا صاحب یک دانش فنی در محصول خودمان باشیم. اگرچه اثبات این دانش فنی در دنیای بین‌المللی مراحل قانونی و حقوقی زیادی دارد؛ اما برای صادرات این خدمات فنی و مهندسی باید در این مسیر قرار بگیریم. 

مدیرعامل پتروشیمی کارون در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره صادرات محصول به آفریقا و موانع آن، گفت: صادرات به آفریقا از مسیر آفریقای جنوبی انجام می‌شود، چراکه اکثر کشورها در حوزه پتروشیمی مستقل عمل‌نکرده و تنها از طریق آفریقای جنوبی اقدام به خرید می‌کنند. چند سال قبل دو محموله را به کشور نیجریه صادر کردیم؛ اما ازآنجایی‌که بازار آفریقا در دست اروپایی‌ها است و دلال‌های اروپایی این بازار را در دست دارند، دیگر نتوانستیم ارتباط با آفریقا را ادامه دهیم. 

وی با بیان اینکه شرکت بورشدکم مجارستان یک شرکت بزرگ تولیدکننده ایزوسیانات دارد که عملاً کل بازار اروپا و آفریقا را پوشش می‌دهد، افزود: درعین‌حال برای ما ورود به بازار اروپا یا آفریقا ضرورتی هم نداشت، چرا که آن‌قدر در خاورمیانه مشتری داریم که عموماً محصولاتمان پیش‌فروش می‌شود. 

صدیقی زاده در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه‌ با محدودیت‌های انتقال ارز در شرایط تحریم، هم گفت: محدودیت نقل‌وانتقال ارز برای همه شرکت‌های ایرانی وجود دارد؛ اما به دلیل اینکه محموله‌های پتروشیمی عددهای کوچک و تناژ پایین دارد، رقم‌های بزرگی را شامل نمی‌شود و انتقال ارز مربوط به آن مثل فروش نفت سخت نیست. البته مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما این مشکلات آن‌طور نبوده که نتوانیم حل کنیم. 

مدیرعامل پتروشیمی کارون در پاسخ به سؤالی درباره فروش لایسنس به کشورهای دیگر، هم گفت: لایسنس‌هایی که در حوزه پتروشیمی تهیه شده در طول زمان با رویکردی جدید باز تولید شده و به نام شرکت بعدی ثبت شده‌اند. معمولاً شرکت‌ها از منظر کاهش هزینه، افزایش تولید و افزایش پایداری تولید لایسنس را باز تعریف و به نام خودشان ثبت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال پایه ایزوسیانات مربوط به داوکمیکال آمریکا است؛ اما چینی‌ها، کره جنوبی و ژاپن تغییراتی روی این لایسنس داده و به نام خود دوباره ثبت کرده‌اند. 

وی در ادامه افزود: حدود ۲۰ سال قبل یک شرکت سوئدی قرار بود تغییراتی را روی این دانش فنی ایزوسیانات انجام دهد؛ اما به دلایل مختلف از جمله تحریم و محدودیت‌های انتقال ارز، این برنامه اجرایی نشد و پس از آن خودمان تصمیم گرفتیم این دانش فنی را به دست بیاوریم و در این لایسنس ظرفیت را افزایش داده و قیمت تمام شده را کم کردیم.
صدیقی زاده در ادامه از سفارش و اعلام آمادگی برای خرید دانش فنی ایزوسیانات و احداث یک کارخانه ایزوسیانات در یک کشور اروپایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که زودتر به نتیجه برسد. 

وی تأکید کرد که چنانچه لایسنسور پتروشیمی کارون در هر کشوری دیگری فعال شود، مسیر خودکفایی داخلی و دادن سفارش به شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌شود. 
او افزود: می‌توانیم این الزام را بگذاریم که ۷۰ درصد از مبلغ قرارداد از طریق شرکت‌های توانمند ایرانی تامین شود. 

در ادامه این نشست خبری، صدیقی زاده در پاسخ به سؤالی درباره جایگزینی خوراک مایع به‌جای خوراک گازی، گفت: همه مدیران در صنعت نفت مسئله ناترازی گاز و عمیق‌تر شده آن را می‌دانند و در حال حاضر ثابت شده که سرمایه‌گذاری جدید در حوزه گاز برای پتروشیمی اشتباه است؛ اما این روند همچنان ادامه دارد. 

وی با تأکید بر اینکه این ناترازی گاز بیش از همه به ضرر شهروندان ایرانی است، افزود:روند پروژه‌های جدید با خوراک گازی باید متوقف شود و ما از وزارت نفت می‌خواهیم پروژه‌های نیمه‌کاره با خوراک گازی را هم متوقف کند و تدبیری برای این شرایط اتخاذ شود. طبق بررسی‌ها ۵۰ تا ۶۰ سال آینده همچنان میدان‌های نفتی در مدار تولید هستند؛ اما در مورد گاز از همین امروز ناترازی وجود دارد. سؤال ما این است که وزارت نفت وقتی این شرایط را شاهد است چرا باز هم تحت برخی فشارهای سیاسی و بیرونی، روی خوراک گاز سرمایه‌گذاری می‌کند. 

مدیرعامل پتروشیمی کارون همچنین با اعلام اینکه پروژه هایکو کارون ظرفیت ۶۰ درصدی فعلی را به ۱۰۰ درصد برساند، گفت: این پروژه که قرار بود تا پایان ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد، در ۹۱ درصد پیشرفت با مشکلاتی مواجه شد و متوقف ماند. بااین‌حال این موانع رفع شده و امیدواریم هایکو کارون در بهار ۱۴۰۳ به مرحله راه‌اندازی برسد.

29 بهمن 1402